Israeli Cultuer - תרבות ישראלית

File details:

Resource Type: Peula in: Hebrew
Age: 6-30
Group Size: 10-30
Estimated Time: 90 minutes

Further Details...

Comments & Reviews

Stats:
Viewed: 7000
Downloaded: 3980

Rated 276 times
Add this file to your personal library.

Did you download this file and do you have something to share?
This is the place!


Resource Goal

מטרת הפעולה: שהחניך יבין עד כמה שהתרבות הישראלית שונה,מגוונת אך נורא מיוחדת.

בפעולה החניכים יטעמו מעט מהתרבות הישראלית.


Required Props & Materials

חומרים\אביזרים נדרשים:

לתחנה מס' 1-תחנת האוכל הישראלי: פלאפל,פיתות, חומוס, ירקות (מלפפונים, עגבניות, בצל), מלח, פלפל, שמן זית, כף גדולה לערבוב+ הגשה. סכינים+ קרשי חיתוך (שיהיה מספיק גם להכנת הסלט וגם כדי להכין את הצ'יפס), סיר גדול להכנת הצ'יפס ולפלאפל, לדאוג שיהיה מקום כדי לחמם את כל האוכל (כלב גז, כיריים וכד').וכלים חד פעמיים לאכילה.....

לתחנה מס' 2- תחנת השוק: ירקות, פירות, מאפים,  בגדים משומשים או כל דבר אחר שאפשר למכור בשוק. להכין כסף מדומה (בשקלים!! ולא דולרים..). רצוי להכין תפאורה של שוק (באסטות, מוכרים, קונים וכד')

לתחנה מס' 3- תחנת הצבא: מדים של צה"ל, קונוסים, כדורים למיניהן, משרוקיות, מזרנים (אם אפשר להשיג), כל דבר שיכול לעזור לכן לבנות מבוך מכשולים. רצוי להביא קלטת שיש בה סאונד של  שירי מלחמה.

לתחנה מס' 4- תחנת הטבע הישראלי: מפת ארץ ישראל, תמונות של נוף ישראלי. 

לתחנה מס' 5- שירים ישראליים: גיטרה, מרשמלו, שיפודים, דפים עם מילים של שירים לחלק לחניכים (או שתכתבו את זה על בריסטול גדול).אם אתן מכינות קומזיץ אז לדאוג לקרשים, להכין המון מים ומטף לכיבוי שריפות.....


Resource Contents

שלבי הפעולה: הפעולה מורכבת ממספר תחנות, כל תחנה היא סוג של מאפיין מהתרבות הישראלית. החניכים יעברו בין התחנות כקבוצה אחת. אלא אם כן הקבוצה הינה קבוצה של יותר מ15 אנשים ואז אפשר לפצל את הקבוצה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

התחנות:

תחנה 1- תחנת האוכל הישראלי.

התרבות הישראלית אינה מאופיינת במסעדות ודוכני אוכל מהיר "פאסט- פוד", אלא מאפיין ישראלי נורא בולט זה דוכני הפלאפל  והשווארמה.

בתחנה זו החניכים יכינו בעצמם את "האוכל הישראלי" שהוא:פלאפל, פיתות, סלט וצ'יפס.

אם יש הרבה חניכים אפשר לפצל אותם לכמה קבוצות ושכל קבוצה תכין רק דבר אחד או שניים.

חשוב מאד לזכור: בזמן שמטגנים את הצ'יפס בשמן עמןק, המדריך/ה  חייבים להיות צמודים לסיר!!

 

 

 

תחנה 2- תחנת השוק.

למרות שבשנים האחרונות חלק מהישראלים נדבקו בחיידק "הקניון",עדיין מאפיין ישראלי חזק הוא השוק העירוני. ההמולה, המוכרים, הבאסטות, ההתמקחויות בין הסוחר לקונה- כל אלה הם מאפייני השוק.

בתחנה זו נמחיש את תחושת השוק הישראלי "המסורתי", לכן, נחלק את הקבוצה לחצי. חצי מהקבוצה תהיה הסוחרים של השוק והחצי השני יהיו הקונים. את קבוצת הסוחרים נעמיד ליד הבאסטות שצריך להכין מראש ונביא להם כל מיני ירקות, פירות, מאפים, בגדים וכדומה, ואומרים להם שהמטרה שלהם למכור כמה שיותר דברים מהבאסטה שלהם, ועליהם לגרום לקונים לקנות כמה שיותר.

לקבוצת הקונים מביאים סכום כסף מוגבל (כמובן שמביאים כסף מדומה) ומותר לקנות מהסוחרים רק מהכסף הזה. מה שיקרה ברגע שהמשחק יתחיל זה שכל הסוחרים ירצו שכולם יקנו מהם ותתחיל המולה של שוק בחדר.

אם אתם רוצים להפוך את זה לתחרות, אז אפשר שכל קבוצה תיהיה פעם אחת בתפקיד של הסוחרים ופעם אחת בתפקיד הקונים.

 

תחנה 3- תחנת הצבא.

הגיוס לצבא הגנה לישראל הינו שלב בחיים שכל אזרח בישראל עובר כשהוא מגיע לגיל 18.

הגיוס לצבא תופס אותך מבחינה משמעתית, ואידיאלית בשלב הכי משמעותי בחיים שלך. בני הנוער מחכים בקוצר רוח להתגייסות לצבא כדי להוכיח את אהבתם לעם ולמולדת ואת הרצון העז להגן על תושבי ישראל.

בתחנה נעביר קצת מרוח הצבא לחניכים.

בתחנה המדריכים שמעבירים ילבשו את מדי צה"ל והם יעבירו "מיני" טירונות לחניכים.

בפעילות זו אפשר לעשות מעין מסלול מכשולים שיכלול: ריצה בין קונוסים, זחילה, נפילה לשכיבות שמיכה וכפיפות בטן,מרוץ שליחים וכדומה.

לפני תחילת הפעילות ניתן לצבוע לחניכים את הפנים בצבעי הסוואה (ירוק ושחור) ולהשמיע ברקע שירי מלחמה, ו"להלחיץ" אותם עם משרוקיות.

לאחר שהחניכים  סיימו את ה"מיני" טירונות אפשר להושיב אותם ולספר להם סיפורי גבורה על חיילים . (סיפורי הגבורה מצורפים בנספחים, אפשר לחפש באינטרנט לעוד סיפורי גבורה)

תחנה 4- תחנת הטבע הישראלי.

דבר שמאפיין את התרבות הישראלית הוא שבכל יום חופש במקום להישאר בבית ולראות טלוויזיה  ולשחק במחשב, הישראלים ממהרים לכיוון הפארקים הלאומיים, מסלולי הליכה ופינות יפות בנופי הטבע הישראלי.

בתחנה זו נראה לחניכים קצת מהפארקים הלאומיים, מסלולי הליכה ונופי הטבע הישראלי.

מחלקים את הקבוצה לכמה קבוצות קטנות. כל קבוצה תבחר לעצמה שם של מקום בארץ ישראל. הקבוצות יקבלו מעין חוברת, בחוברת יהיו מספר משימות שקשורים למקומות בארץ.

כגון: *זיהוי מקומות, נחלים ואזורים בארץ.

* כתב חידה על מקום כלשהו 

       * הבאת סיפור על מקום היסטורי בארץ והחניכים צריכים לנחש את שם המקום.

       *מיקומם של שמורות טבע| פארקים לאומיים וכד' על מפת ארץ ישראל.

 

 

תחנה 5- שירים ישראליים

בכל אירוע, התאספות חברים, קומזיץ, מחנה או מסע אי אפשר להעביר את הערב בלי להוציא גיטרה ולהתחיל לשיר שירי ארץ ישראל....

כדי לסיים את ערב תרבות ישראלית בצורה כיפית ונחמדה מושיבים את כולם במעגל, (אם אפשר בחוץ ולעשות קומזיץ קטן אז זה יוסיף לאווירה! חשוב מאד: לפני שמתכננים קומזיץ חייבים לבדוק אם מותר...רצוי לשאול את המבוגרים במקום או אפילו את המשטרה המקומית!!!) מביאים גיטרה ומחלקים לילדים כמה משירי ארץ ישראל או שירים שהפכו להיות חלק מהתרבות שלנו.....(דוגמאות לשירים+ אקורדים לגיטרה ניתן למצוא בנספחים).

כדאי להביא מרשמלו על שיפודים ולשרוף אותם כדי להוסיף לאווירה.

 

לסיכום:

תרבות ישראלית הוא השם המקובל לתרבות ולאמנות שנוצרה בישראל החל מסוף המאה התשע עשרה ובמיוחד אחרי שנת 1948, בה הוקמה מדינת ישראל. כתוצר של חברת מהגרים, משלבת התרבות הישראלית בתוכה מגוון רחב ועשיר של השפעות ויצירה תרבותית, השאוב מהמדינות והתרבויות מהן הגיעו אליה המהגרים. מקור השפעה חשוב נוסף הוא התרבות היהודית, שהייתה תרבותם הראשית, המשנית או הרגעית של רוב מכריע מבין המהגרים. מקור השפעה משמעותי שלישי קשור בהיותה של ישראל מדינה שמספר תושביה קטן יחסית, דבר הנותן עידוד תכוף לייבוא תרבותי ממדינות אחרות, כדי לספק את מגוון הצרכים התרבותיים.

(ניתן להקריא את הקטע לחניכים)

 

מטרת הפעולה הייתה קצת להמחיש לחניכים את התרבות הישראלית. החניכים גרים בחו"ל ולא תמיד מבינים במלוא מובן המילה מה המשמעות של להיות "ישראלי". ישראלי זה גם כל מאפייני התרבות. נכון שישנם המון דברים שבהם התרבות הישראלית דומה לשאר התרבויות. אך בכל זאת יש לתרבות הישראלית פן שהוא מיוחד לה. המאפיין הזה של ה "ביחד"- שיושבים ביחד ושרים שירים, חיילים בצבא ביחד מגנים על המדינה וכולם בשביל כולם. בתרבות הישראלית לרוב אין את ההבדלים המשמעותיים של המעמדות- כולם נהנים מלהסתובב בשוק העירוני  ולאו דווקא בקניון, וכולם נהנים מלאכול פיתה עם פלאפל, גם עשירים,עניים,דתיים וחילוניים שרתים בצבא.


Resource Comments
ניתן למצוא את כל הניספחים הנדרשים בקובץ המצורף.


Related Resources can be found under:

» All > Jewish Holidays > Israel's Independance Day

Visitor Comments: