Bnei Akiva Olami
 
Center for Religious Affairs
Select Language:
Show me -
resources in this language only
All resources

 

Resource Details

Miryam Akavia- Testimony - עדותה של מרים עקביא

Comments & Reviews

Stats:
Viewed: 4972
Downloaded: 1194
Rate it: 1 2 3 4 5 (rated 425 times)

Downloaded the Resource and have something to share? Have any questions for the folks who have already used this resource?
This is the place!

File details:

Resource Type: Short Article in: Hebrew

Age 10 - 100

Group Size 1 - 100

Estimated Time: 1 minutes

Further Details...



Resource Goal
 

Required Props & Materials
 

Resource Contents

מתוך עדותה של מרים עקביא

 

השחרור זה גם משהו נורא. כשאני כותבת על זה אני שמה במרכאות כפולות. שחרור כל כך עצוב.

ברגן בלזן - לשם אנחנו מגיעות אחרי מצעד המוות. אנשים שואלים למה לא ברחתן - איך לברוח? לעזוב אימא, לעזוב הכל. ושמה אנחנו על הרצפה בכלל, ואנשים מתים גם שם באותו מקום - אפשר לקרוא לזה צריף - אני לא יודעת מה זה היה. מקום עם גג אמנם אבל בלי דרגשים, בלי כלום, רק על הרצפה. ואני זוכרת שהיו שם נשים מהונגריה ואנחנו היינו כבר סקלטים (שלדים), כבר היינו רזות - כשבא השחרור הייתי 25 קילו. אז אולי הייתי 28 קילו.

כולנו סקלטים, והנשים היו כמו נשים: עם שדיים, עם בטן עגולה, כמו שאישה צריכה להיראות... אנחנו כבר היינו יותר אדישות ואפאתיות והן דיברו ודיברו וצעקו, ושיערות ארוכות - אנחנו היינו מגולחות ראש, זה היה קונטרסט נוראי... אימא שם סגרה עיניים, זה היה כמה ימים לפני השחרור, ככה מצאו אותנו הבריטים.

 

אני זוכרת שהם באו, אני שכבתי כבר באיזה מקום... ואני מעורפלת לגמרי, כבר לא יודעת מה נעשה איתי. ואחותי באה ואומרת: נגמרה המלחמה. ואחרי זה נכנסים אנשים עם מסכות גז לאותו מקום - לא הורידו את המסכות, עומדים. אני חשבתי - בשביל מה הם באו עכשיו? איפה היו עד עכשיו? מה הם באו להציל? מה הם באו לשחרר? והם יצאו משם, ואחר כך אנשים המשיכו עוד למות בהמונים כי הם השאירו את מנות הקרב שלהם וקיבות כאלה כמו שלנו היו.. אני לא טעמתי, לא נגעתי בשום דבר ואולי בגלל זה לא מתי...

 

וגם התחושה הזאת שאחר כך לקחו אותי על אלונקה, וכל כך הצטערתי שאני כל כך קלה כי גרמנים סחבו את האלונקות, אז לפחות... לנקום, לנקום. אבל איך לנקום? הם התחילו לפטפט ולהגיד "ניכט גבוסט", "ניכט שולדיג" (לא ידענו, לא אשמים), ואז חשבתי שבכל זאת נשארתי בחיים, אסור לי למות עכשיו. זה מה שאני זוכרת... ואני זוכרת רופאים בלגים צעירים שבאו ועמדו המומים על יד המיטות שלנו, ואני זוכרת את חיפושי הקרובים שחיפשנו, השלינו את עצמנו - אולי אבא נשאר בחיים, אולי איז'ו בכל זאת לא נספה שם בינוסקה ולבוב, וכל בחור צעיר שראיתי מהגב חשבתי זה הוא אולי...

 

זה נכון שמחאו כפיים, אני זוכרת את המחיאות כפיים. לי לא היה כוח למחוא כפיים. מחאו כפיים. אבל זה היה כזה נורא עצוב.

אני לא מחאתי כפיים, אני רק חשבתי איפה הם היו עד עכשיו. איך נתנו למצב כזה להגיע, איפה היו עד עכשיו?...


Resource Comments
 


Related Resources can be found under:
» All > Jewish Holidays > 10th of Tevet
» All > Jewish Holidays > Holocaust Day
» All > Treats