Bnei Akiva Olami
 
Center for Religious Affairs
Select Language:
Show me -
resources in this language only
All resources

 

Resource Details

Lashon Ha'rah - לשון הרע

Comments & Reviews

Stats:
Viewed: 21040
Downloaded: 3810
Rate it: 1 2 3 4 5 (rated 319 times)

Downloaded the Resource and have something to share? Have any questions for the folks who have already used this resource?
This is the place!

File details:

Resource Type: Peula in: Hebrew

Age 7 - 12

Group Size 10 - 40

Estimated Time: 45 minutes

Further Details...



Resource Goal

 

מטרת הפעולה-לגרום לילדים להבין מה זה לשון הרע ורכילות עד כמה שהם יכולים להיות משהו, רע מדוע כ"כ חשוב להימנע מהם,וכיצד אפשר להימנע מלומר לשון הרע ורכילות.


Required Props & Materials

נספחים-ציור גדול עם הרבה פרטים למשחק הראשון.

           -סיפור כלשהו על לשון הרע ורכילות.

           -הלכות לשון הרע.


Resource Contents

גוף הפעולה-פתיחה-בתחילת הפעולה אני שואלת כל אחד מה זה לשון הרע ורכילות לדעתו.

 

-אחרי שכל אחד אומר מה זה לדעתו לשון הרע אני בוחרת ארבעה מתנדבים שלושה אני מוציאה אותם החוצה ואחד אני משאירה בחדר,לזה שנשאר בחדר אני מראה ציור עם המון פרטים ואומרת לו שיזכור את הציור ואת כל הפרטים אחרי שהוא מסיים לזכור את כל הפרטים של הציור אני מורידה ת בציור וקוראת למתנדב השני אשר היה בחוץ והמתנדב הראשון צריך לתאר למתנדב השני מה הוא ראה וכך הלאה המתנדב השני צריך לספר לשלישי והשלישי לרביעי.בסופו של דבר אנחנו רואים שהמידע שהגיע למתנדב האחרון בכלל לא מדוייק..

 

-אחרי המשחק הזה משחקים טלפון שבור-מעבירים מילה אשר עוברת בשקט מהראשון עד האחרון ובסופו של דבר רואים שהמילה אשר האחרון שמה אינה תואמת למילה שהראשון שמע.

 

-אחרי 2 המשחקים הללו אני מסכמת שהנה הראשון בשני המשחקים הללו קיבל מידע מדויק כי הוא קיבל את המידע ממקור ראשון  אך אחרי זה כאשר הוא התחיל להעביר אותו הלאה אז אנשים התחילו לספר מידע שגוי ולא נכון מכיוון שזה כבר לא ממקור מהימן.ככה זה עם הלשון הרע ורכילות אלה הם דברים שעוברים הראשון אשר מקבל את המידע הנכון והמדויק מתחיל להעביר אותו הלאה וכך אנשים מקבלים מידע שהוא אינו נכון בכלל שאי אפשר לסמוך עליו ואשר גורם ללשון הרע.

 

-אחרי סיכום 2 המשחקים הללו משחקים את  המשחק כן-לא-שחור-לבן,מטרת המשחק היא לנהל שיחה מבלי להשתמש בארבעת המילים הללו.

כשמסיימים את המשחק אני אומרת שכמו שבמשחק נזהרנו כ"כ שחס וחלילה לא נאמר את ארבעת המילים הללו וחשבנו לפני כל מילה שהוצאנו מהפה מה לומר ככה אנחנו צריכים להיזהר גם בחיי היומיום ובשיחות היומיומיות שלנו לחשוב לפני כל מילה שאנחנו מוציאים מהפה שחס וחלילה לא נאמר לשון הרע או רכילות אמנם זה קשה ודורש המון עבודה ומאמץ אך זה אפשרי אם באמת באמת משתדלים.

 

-לאחר מכן מספרים את הסיפור של "חיים ומוות ביד הלשון"

(על המלך אשר היה חולה והדבר היחיד שהיה יכול להצילו היה חלב לביאה)

-ואז אפשר גם ללמוד עם הילדים כמה הלכות של לשון הרע ורכילות.

 

סיכום הפעולה- כמו שברגע שאנחנו יורים חץ כבר אי אפשר להחזיר אותו ככה זוהי הלשון הרע ברגע שאנחנו אומרים כבר אי אפשר להחזיר.

לשון הרע ורכילות אלה דברים שיכולים לפגוע בהרבה הרבה אנשים,ובפגיעות מאוד רציניות כמו שראינו גם בסיפור וכמו שאנחנו יכולים להבין לבד,הפגיעה באמצעות הלשון הרבה פעמים אפילו יותר גרועה מהפגיעה הפיזית מכיוון שהיא נשארת לאורך זמן ,אמנם זה מאוד קשה להימנע מלשון הרע ומרכילות אך זה אפשרי בהחלט אמנם צריך לעבוד על זה הרבה אך אפשר להצליח.



Related Resources can be found under:
» All > Bein Adam l'Chavero > General
» All > Between Man and Himself > Middot