Bnei Akiva Olami
 
Center for Religious Affairs
Select Language:
Show me -
resources in this language only
All resources

 

Resource Details

The Ethnic Groups In Israel - עדות בישראל

Comments & Reviews

Stats:
Viewed: 3690
Downloaded: 976
Rate it: 1 2 3 4 5 (rated 295 times)

Downloaded the Resource and have something to share? Have any questions for the folks who have already used this resource?
This is the place!

File details:

Resource Type: Peula in: Hebrew

Age 11 - 12

Group Size 15 - 20

Estimated Time: 60 minutes

Further Details...

Download

עדות1.doc (38 KB)

 


Resource Goal

לפני שעם ישראל יצא לגלות, היו לנו את אותה השפה, אותם המנהגים, ואותו הלבוש.אך מאז שהתפזרנו לגלויות (בבל ואשור) השתננו.וכאשר חזרנו ארצה לא הצלחנו להכיר את אחינו-הם דיברו אחרת, התנהגו אחרת. וכיום, כשמדינת ישראל חוגגת 60, ניתן לומר שחזרנו לעצמנו, אנחנו עם אחד.

 

מטרה: שהילד יכיר, וידע קצת ממה שעבר על עמו, ידע איזה תהליך הוא עבר.והעיקר ידע איך הוא כיום.

 


Required Props & Materials

                          אביזרים- מפה של העולם/גלובוס, נעצים, מערכת (לשמוע דיסק), דיסק עם השיר

                         "חברים בכל מיני צבעים" של שרית חדד.


Resource Contents

מהלך הפעולה:

יציאה לגלות-לספר לילדים קצת על היציאה לגלות, איך זה קרה  (יש כאן מעיין תקציר):

לאחר כשלון מרד בר כוכבא, וחרבן הבית השני יצא עם ישראל לגולת האחרונה שלו- גלות בבל. גלות זו היא "המכה" האחרונה של עם ישראל בתור עם, מאותו הרגע עם ישראל נפרד ומתפזר בעמים.דבר זה מתואר בפסוקיפ הבאים:

" בַּשָּׁנָה הַתְּשִׁעִית לְצִדְקִיָּהוּ מֶלֶךְ-יְהוּדָה בַּחדֶשׁ הָעֲשִׁרִי בָּא נְבוּכַדְרֶאצַּר מֶלֶךְ-בָּבֶל וְכָל חֵילו אֶל-יְרוּשָׁלָם וְיָצֻרוּ עָלֶיהָ)":... ירמיהו, ל"ט, א (
"
וַיִחַן עָלֶיהָ וַיִבְנוּ עָלֶיהָ דָיֵּק סָבִיב: וַתָּבא הָעִיר בַּמָּצור עַד עַשְׁתֵּי עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ צִדְקִיָהוּ: בְּתִשְׁעָה לַחדֶשׁ וַיֶחֱזַק הָרָעָב בָּעִיר וְלא-הָיָה לֶחֶם לְעַם הָאָרֶץ):..." מלכים ב' כ"ה ב-ג (
"
בְּעַשְׁתֵּי-עֶשְׂרֶה שָׁנָה לְצִדְקִיָהוּ בַּחדֶשׁ הָרְבִיעִי בְּתִשְׁעָה לַחדֶשׁ הַבְקְעָה הָעִיר: וַיָבאוּ כָּל שָׂרֵי מֶלֶךְ-בָּבֶל וַיֵשְׁבוּ בְּשַׁעַר הַתָּוֶךְ... "(ירמיהו ל"ט ב-ג(
"
וּבַחדֶשׁ הַחֲמִישִׁי בְּשִׁבְעָה לַחדֶשׁ...בָּא נְבוּזַרְאֲדָן רָב-טַבָּחִים עֶבֶד מֶלֶךְ-בָּבֶל יְרוּשָׁלָם: וַיִשְׂרף אֶת-בֵּית ה' וְאֶת-בֵּית הַמֶּלֶךְ וְאֶת כָּל-בָּתֵּי יְרוּשָׁלָם...וְאֶת יֶתֶר הָעָם הַנִּשְׁאָרִים בָּעִיר... וְאֶת יֶתֶר הֶהָמון הִגְלָה נְבוּזַרְאֲדָן רָב-טַבָּחִים:...וְאֶת-עַמּוּדֵי הַנְּחשֶׁת אֲשֶׁר בֵּית-ה' וְאֶת-הַמְּכנות וְאֶת-יַם הַנְּחשֶׁת אֲשֶׁר בְּבֵית-ה' שִׁבְּרוּ כַשׂדִים וַיִשְׂאוּ אֶת-נְחֻשְׁתָּם בָּבֶלָה:...וַיִגֶל יְהוּדָה מֵעַל אַדְמָתו:..." (מלכים ב' כ"ה ח-כא(

על מנת להמחיש לילדים את הפיזור הגדול שנוצר בעם נפתח את המפה ונשאל אותם אם הם יודעים לאן הגיעו יהודים בעולם.אפשר כמובן לעזור להם.כל מקום שמצויין נסמן על ידי נעץ, כך עד שכבר נוכל לראות את זה בצורה בולטת.

 

השוני שנוצר-ננסה להפגיש את הילדים עם כל מיני הבדלים שיש בין העדות, עם כל מיני מנהגים שונים, כמו:התלמוד הבבלי מול הירושלמי (תחילת השוני, בראשית הגלות).השפות השונות-עיברית, צרפתית, ספרדית, סינית, ערבית, וכו'...הלבוש השונה-כיפתן, שטריימל, קימונו, נטלה(אתיופים), תרבוש.מאכלים שונים- גפילתע פיש,  קובה, קוסקוס, אינג'רה, כופתות.

אפשר להכין כמה מאכלים מראש ולתת להם לטעום.ללמד אותם להגיד שלום לפי השפות (שלום, סלאם, סלוט (=צרפתית), הלו (=אנגלית) שלמא (=ארמית).ציורים של הלבוש.

 

עליה לארץ:לספר בקצרה על העליה לארץ, על כך שהגיעו אנשים רבים ושונים.להכין קומיקס או לחלופין להציג בפני הילדים כל מיני סיטואציות של שני יהודים שנפגשים בארץ מעדות שונות.

מהרגע שהם מנסים לומר שלום- האחד קד, השני מנסה ללחוץ את היד.האחד מזמין את השני לאכול, והוא לא יודע איך אוכלים את זה.חשוב לשנות עדות וארצות, כך זה יהיה יותר מעניין וצבעוני.כדאי להוסיף שעניין זה גרם לקשיים רבים, כי לא היה קשר רציף ונקי בין האנשים.היו מגבלות תקשורת, והרבה פעמים קרה שמישהו ניסה לכבד את חברו אך האחרון נפגע בגלל שאצלו זה פורש אחרת.

 

השיר: צריך להכין מראש קרטון ביצוע, או פוליגל שמצדם האחד  כתוב השיר (טיפ:מתחת לכל מילה לכתוב את התעתיק שלה, וכך הילדים גם יוכלו לשיר), ומהצד השני ציור של ארץ ישראל עם המון אנשים בכל מיני צבעים ותלבושות.ניתן לילדים להרכיב את הפאזל לפי הציור כאשר ברקע מתנגן השיר.לאחר שהם מסיימים נהפוך את הפאזל ונגלה את מילות השיר, ונלמד אותם. מילות השיר מופיעות למטה.

אחרי שכולם כבר יודעים לשיר ביחד, נדבר איתם על משמעות השיר, על זה שבאמת יש לנו בעם כל מיני צבעים אבל זה לא משנה כי כולנו חברים.

 

סיכום: לסכם את המהלך שנוצר, לאחל להם להיפגש עם כל גווני עם ישראל.אפשר לחלק להם בתור צ'ופר את מילות השיר, ואם רוצים ממש להשקיע דיסק עם השיר.

הבצלחה!!


Resource Comments
-


Related Resources can be found under:
» All > Jewish Holidays > Israel's Independance Day