Bnei Akiva Olami
 
Center for Religious Affairs
Select Language:
Show me -
resources in this language only
All resources

 

Resource Details

Jerusalem & Unity - ירושלים- אחדות העם ואיחוד ירושלים

Comments & Reviews

Stats:
Viewed: 7631
Downloaded: 1268
Rate it: 1 2 3 4 5 (rated 313 times)

Downloaded the Resource and have something to share? Have any questions for the folks who have already used this resource?
This is the place!

File details:

Resource Type: Peula in: Hebrew

Age 11 - 13

Group Size 20 - 25

Estimated Time: 50 minutes

Further Details...

Download

איחוד ירושלים.doc (1.6 MB)

 


Resource Goal

מטרה:מטרת פעילות זו האימרה: "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו – שעושה את כל ישראל חברים" (תלמוד ירושלמי), בפעילות זו לומדים התלמידים שירושלים מושגת רק באחדות עם ישראל ואחדות עם ישראל מתגלה במיוחד בירושלים.


Required Props & Materials

חומרים/אביזרים נדרשים: דפים ועפרונות לכל ילד, לגזור את הפאזלים, כיסא לכל ילד, קנים או ענפים שאפשר לשבור וחבילה כל כמה ענפים קשורים, אפשר להדפיס לכל ילד את המכתב של מוטה גור ואת הסיפור לסיום.


Resource Contents

שלבי הפעולה:

שלב א' –  פתיחה: השמעת השיר "ירושלים של זהב" והקראתו.

שלב ב' – דיון על השם ירושלים.

שלב ג' – כתב סתרים.

שלב ד' – פאזל לכל קבוצה (סה"כ 3 קבוצות).

שלב ה' – הקראת המכתב של מוטה גור + דיון על מלחמת ששת הימים.

שלב ו' – פעילות של משחק כסאות.

שלב ז' – לסיום: סיפור.

מהלך הפעולה:

שלב א' – השמעת השיר "ירושלים של זהב"  ברקע והקראתו  (אפשר לחלק צילום של מילות השיר לכל ילד – נספח 1.)  השיר נכתב ע"י נעמי שמר לאחר שהעיר ירושלים אוחדה.

שלב ב' – מדוע נקרא שמה "ירושלים"? מתחילת הופעת "ירושלים" במקרא היא מייצגת את האחדות והשלמות. בפעם הראשונה בתנ"ך מופיעה ירושלים בפסוק "מלכי צדק מלך שלם" – כלומר: מלך הצדק – בעיר השלמות. לאחר מכן נזכרת ירושלים בעקידת יצחק, שם נאמר "וילכו שניהם יחדיו", בסיום מעשה העקידה נאמר על אברהם "ויקרא שם המקום ה' יראה" ומכאן נגזר השם ירושלים:  אברהם אבינו קראה "יראה" ומלכי צדק קראה "שלם", מה ששוב מראה על איחוד – איחדו שני שמות לשם אחד, כך שאפילו השם ירושלים מסמל ומדגיש את האחדות.       נקודה נוספת שאנו רואים היא, שמקום הקודש – בית המקדש ומקום המלכות – בית המלך, מתאחדים בירושלים.

שלב ג' – כתב סתרים – "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו – שעושה את כל ישראל חברים" (תלמוד ירושלמי). בחלוקת הנחלות ירושלים נמצאת בגבול בין יהודה לבנימין, כעיר המקשרת ומחברת את בני לאה עם בני רחל, וזו כוונת הפסוק: "ירושלים הבנויה כעיר שחוברה לה יחדיו ששם עלו שבטים וכו'..."  - נספח 2.

שלב ד' – מחלקים את הילדים ל-3 קבוצות ונותנים לכל קבוצה פאזל להרכיב. בכל פאזל מתקבל סיפור שמראה את האחדות בירושלים.

פאזל 1 :  תמונת שני אחים מחובקים באישון הלילה – סיפור על שני אחים, אחד רווק והשני נשוי ובעל משפחה שמרוב שאהבו זה את זה – חשבו כל אחד על טובת השני, וכל אחד העביר חלק מתבואתו לחלקתו של השני בסתר באישון הלילה, עד שלילה אחד נפגשו בדרך כשהאלומות בידיהם, וכשהבינו איש את כוונת רעהו, נפלו מחובקים זה בזרועות זה, ועל פי האגדה שם נבנה בית המקדש. מקום המקדש בירושלים הוא מקום האהבה והאחדות. – נספח 3.

פאזל 2: תמונת דוד המלך המהרהר על עליה לירושלים – דוד עלה לירושלים רק לאחר שכל העם התאחד והמליך אותו למלך (עפ"י שמואל א' ה') בירושלים מתקיימת רק מלכות המאחדת את כל ישראל. – נספח 4. {להעשרת הידע: בתקופת כניסת עם ישראל לא"י שבט יהודה ושבט שמעון כובשים את ירושלים אך אינם מורישים אותה. השלמת כיבוש העיר נעשית ע"י דוד המלך כשהוא מתמנה למלך על כל ישראל, (ולא בשנות מלכותו הראשונות כאשר מלך בחברון ושאול עדיין מלך במקביל). ואומר הרד"ק שעם ישראל ידע שציון היא ראש ממלכת ישראל, ועל כן לא ילכוד אותה אלא מי שיהיה מלך על כל ישראל.}

פאזל 3: תמונת עולים לרגל – העלייה לרגל מאחדת את כל עם ישראל, תושבי העיר ארחו את העולים מכל הארץ, וכולם נפגשו בירושלים. – נספח 5.                                                                                  עם בנין בית המקדש – נעשית ירושלים מקום המרכז והאיחוד של כל עם ישראל. 3 פעמים בשנה עמ"י מתרכז ומתאחד בירושלים. בתקופת בית שני נשארת ירושלים העיר המרכזית ואעפ"י שעמ"י היה מחולק למעמדות שונים, בעליה לרגל לירושלים, כולם היו שווים, וכולם נחשבו "חברים".

מסקנה: ירושלים - עיר שעושה את כל ישראל חברים.

שלב ה' – הקראת המכתב של מוטה גור – נספח 6.

הסבר ודיון: במלחמת העצמאות היו הכוחות הצבאיים העיקריים מפולגים וניסו לכבוש את ירושלים ולא הצליחו, ואילו ע"י צבא אחד ומאוחד הצלחנו במלחמת ששת הימים לכבוש את ירושלים. וכשהתאחדה העיר לאחר השחרור כל הציבור הרגיש התרוממות ושייכות ותחושת האחדות גברה מאוד. (אפשר להמחיש בעזרת צילום ענק של עיתון מעריב מאותו יום היסטורי – נספח 7.)

שלב ו' – משחק כסאות: כל התלמידים עושים מעגל עם הכיסאות כאשר הכיסאות צמודים זה לזה. הילדים עומדים על הכיסאות והמדריכה אומרת לילדים שבאמצע יש ים סוער ואם מישהו אחד נופל לים, כולם נפסלים. לכן אסור שאף ילד ייפול וצריך לעזור לכולם לעמוד על כמה שפחות כסאות בזמן שהמדריכה מוציאה לאט לאט ובזהירות (שיהלדים לא ייפלו) עוד ועוד כיסאות. המטרה במשחק – שהילדים יעמדו על כמה שפחות כיסאות בעזרת חבריהם – מה שמדגיש את האחדות, כי אם כל אחד היה פועל על דעת עצמו ואל מתחשב או עוזר לחבר שלו, כל הקבוצה הייתה נפסלת.

שלב ז' – הקראת הסיפור על משפחה שאביה חולה, והוא מזמין את כל בניו לשמוע את צוואתו. הילדים מתאספים סביב מיטתו, האב מחלק לכל בן קנה, ומבקש ממנו לשבור אותו, (נותנים לילדים קנים ומבקשים מהם לשברם), כל הבנים מצליחים בקלות (גם הילדים). לאחר מכן נותן האב חבילת קנים לבניו,  ומבקש מהם לנסות לשבור אותה (נותנים לילדים חבילת קנים ומבקשים לנסות לשברם), הבנים אינם מצליחים (גם הילדים לא).    – נספח 8.                                     המסר:האחדות עוזרת לנו להתגבר על כל מכשול!

נאחל שבעז"ה ייבנה ביהמ"ק וכל עם ישראל כולו מכל קצוות תבל יבוא לירושלים!


Resource Comments
ניתן למצוא את כל הנספחים הנדרשים בקובץ המצורף


Related Resources can be found under:
» All > Jewish Holidays > Israel's Independance Day