Bnei Akiva Olami
 
Center for Religious Affairs
Select Language:
Show me -
resources in this language only
All resources

 

Resource Details

Getting To Know Israel's Map - בואו להכיר את מפת ארץ ישראל

Comments & Reviews

Stats:
Viewed: 17866
Downloaded: 3912
Rate it: 1 2 3 4 5 (rated 331 times)

Downloaded the Resource and have something to share? Have any questions for the folks who have already used this resource?
This is the place!

File details:

Resource Type: Peula in: Hebrew

Age 6 - 12

Group Size 10 - 30

Estimated Time: 45 minutes

Further Details...



Resource Goal

מטרת הפעולה: להכיר מקומות בארץ ישראל, ואת מיקומם על המפה.


Resource Contents

הכרת המפה

 

 

מטרת הפעולה: להכיר מקומות בארץ ישראל, ואת מיקומם על המפה.

 

גילאי יעד: יסודי.

 

 

  • כולם עומדים במעגל. כל משתתף בוחר לו שם של מקום בא"י. עושים סבב בין המשתתפים, וכל משתתף אומר את שם המקום שבחר. המדריך מצביע על אחד המשתתפים, וסופר עד 10. המשתתף שהצביעו עליו, צריך להגיד שם מקום של מישהו אחר, ועד שהמדריך גומר לספור, שני המשתתפים צריכים להחליף ביניהם מקומות. (אסור למשתתף להגיד את מי שמימינו או משמאלו.) חניך שהתבלבל, לא הספיק לעבור, וכו'-נפסל. המנצחים: החמש שנשארו אחרונים.

 

  • לעשות רשימה של כמה שיותר מקומות בארץ.

 

  • למקם בעצימת עיניים את ירושלים על המפה.

 

  • לעשות חידות של מקומות בציורים (בית שמש- בית+שמש.. אפשר לעשות את זה גם במילים באנגלית במקומות שלא יודעים עברית.)

 

  • עומדים בשתי שורות על כיסאות. כל משתתף מקבל שם של מקום בארץ. [ירושלים, תל אביב, קריית שמונה, חיפה, אשקלון, באר שבע, אילת.) המשתתפים צריכים להסתדר כמה שיותר מהר לפי הסדר של המקומות-מהצפון עד הדרום, אך בלי לרדת מהכיסאות.

 

  • עומדים במעגל. הראשון אומר שם של מקום ועושה תוך כדי תנועה. השני אומר ועושה מה שהראשון אמר, ומוסיף שם מקום ותנועה משלו. השלישי חוזר עליהם ומוסיף, וככה הלאה..

 

 

[ניתן להפוך את כל הפעולה לתחרות בין שני קבוצות, כאשר כל משימה שהושלמה, מזכה את המנצחים במקום בארץ, אותו הם ממקמים על מפה שהוכנה מראש. הקבוצה המנצחת היא זו שבסוף הפעולה יש לה הכי הרבה מקומות על המפה.]

 

 

  • לבסוף, מחלקים את החניכים לקבוצות. כל קבוצה-עיר. הקבוצה מקבל נתונים/ סיכומים/ תמונות על העיר-מדוע נקראה בשמה, מהם מאפייניה וייחודה, וכו'. על כל קבוצה ליצור ע"פ כל הנתונים הנ"ל סמל לעיר. כל קבוצה צריכה למנות נציג, שיהיה "ראש העיר", ויסביר בפני הקבוצות כולן על העיר, מאפייניה ועל מרכיביו של הסמל שיצרו.


‏חברון-

עיר עתיקה קדושה בהרי יהודה, 30 ק"מ דרומית לירושלים. העיר שוכנת בגובה של כ־950 מטר מעל פני הים במרכז הר חברון המהווה חלק מהרי יהודה, ונמצאת כיום ברובה בשלטון אוטונומי של הרשות הפלסטינית.
חברון היא אחת מארבע ערי הקודש של העם היהודי (ביחד עם ירושלים, טבריה וצפת), והיא מכונת "עיר האבות" שכן על פי המסורת במערת המכפלה שבעיר נקברו אבות האומה ואִמותיה. חברון מוזכרת לראשונה בתורה כמקום מושבו של אברהם אבינו, ואחר כך בפרשת קניית "מערת המכפלה". חברון הייתה בנחלת שבט יהודה, הייתה עיר לווים, ואחת מערי המקלט. שאול הומלך שם למלך.

 

כיום מתגוררים בחברון כ-500 יהודים (דתיים ברובם) בכמה שכונות סגורות, לצידם של מעל 100,000 פלסטינים, ובפאתי העיר הוקם היישוב העירוני קריית ארבע שנקרא כשמה הקדום של העיר.

·                     מערת המכפלה (אתר משותף ליהודים ולמוסלמים)

·                     קבר אבנר בן נר

·                     בית העלמין היהודי העתיק

·                     קבר ישי אבי דוד ורות

·                     קבר עתניאל בן קנז

 

תל אביב יפו-

נוסדה ב1909. עיר גדולה במחוז תל אביב, המרכזית בגוש דן והשנייה באכלוסייתה בישראל. תל־אביב היא מטרופולין המהווה את מרכז הכלכלה, התרבות והמסחר של ישראל, וכמקום השוקק חיים כל שעות היממה, זכתה לכינוי "עיר ללא הפסקה". לאור העובדה שתל אביב הייתה העיר היהודית הראשונה שהוקמה במסגרת התנועה הציונית שלא כחלק מהיישוב הישן, היא זכתה לכינוי 'העיר העברית הראשונה'.

תל־אביב-יפו שוכנת לחופי הים התיכון על אדמת כורכר, בגובה ממוצע של 30 מטר מעל פני הים. בשטחה זורמים הנחלים הירקון ואיילון. תל־אביב-יפו גובלת ממערב בים התיכון; מדרום בערים בת ים וחולון; ממזרח בערים רמת גן, גבעתיים, בני ברק ופתח תקווה; ומצפון בערים רמת השרון והרצליה.

שוכנים בה אזורי התעשייה הגדולים (מפעלי תעשייה ובתי מלאכה), מרכזי המסחר והכספים, מרכזי תיירות ובתי מלון רבים גדולים. העיר משמשת גם מרכז תרבותי, חברתי ואמנותי. פועלים בה מוסדות חינוך, אוניברסיטה, מכוני מידע, עשרות מוזאונים בתחומים שונים, שגרירויות ונציגויות בינלאומיות, ארכיונים, ספריות, הוצאות הספרים הגדולות ומערכות העיתונים הגדולים. ראש העירייה הנוכחי הינו רון חולדאי. אוכלוסייה- 378,900 תושבים.  כ10,000 לא יהודים-רובם ביפו.

נוסף על נמל התעופה הבינלאומי בן גוריון השוכן בשטח השיפוט של העיר לוד, ממוקם שדה דב בצפונה של העיר ומטפל בתעבורת נוסעים פנים ארצית, בעיקר לאילת. שדה דב משמש גם לפעילות צבאית.

 ב-1909, שנת הקמת העיר, נבחר לה השם "תל - אביב" כשם התרגום העברי לספרו של בנימין זאב הרצל, "אלטנוילנד", שפורסם כ-7 שנים לפני כן, ובו תיאר הרצל כיצד תיראה לדעתו, המדינה היהודית לכשתקום מילולית. סוקולוב, שתרגם את הספר לעברית קרא לו בשם הציורי תל־אביב: תל - האוצר הישן, עתיקות העבר, ואביב - המסמל עתיד, פריחה, לבלוב ותקווה. לאחר זמן מצאו כי תל־אביב מוזכרת גם בספר יחזקאל ג' ט"ו, כמקום שבו ישבו כבר הגולים לבבל ליד נהר.

באוקטובר 1949 אוחדה יפו עם תל־אביב, ולעיר המאוחדת ניתן השם "תל־אביב-יפו", אם כי בדרך כלל מתייחסים לעיר בשם "תל־אביב".

צפת-

צפת היא עיר במחוז הצפון בישראל ונחשבת כבירת הגליל העליון. צפת שוכנת במזרח הגליל בעליון, וצופה על הכנרת ממזרח ואל הר מירון במערב. שטח השיפוט שלה הוא כ 30,000 דונם. האוכלוסייה- 28,200 תושבים, רבים מהם יהודים. צפת היא מהערים העתיקות ביותר בארץ ואחת מארבעת ערי הקודש לעם היהודי (בנוסף לירושלים, חברון וטבריה).

עם קום המדינה מנה היישוב היהודי כ-2,300 תושבים, ורוב הערבים נמלטו מן העיר. העיר קלטה עולים חדשים והתפתחה מחוץ לעיר העתיקה. כיום מהווה העיר שלוש יחידות מבניות עיקריות: העיר העתיקה-בה קיימים מבנים, בתי קברות ובתי כנסת עתיקים. שכונת מגורים בהר כנען, שהיא השכונה הגבוהה ביותר בארץ (917 מטר מעל פני הים), ושיכון דרום, החלק התחתון של העיר.

לאורך השנים התרכזו בעיר צדיקים, פוסקים ומקובלים רבים. בבית הקברות בעיר מצויים קברי צדיקים כמו: האר"י, ר' שלמה אלקבץ, ר' יוסף קארו, ר' לייב "בעל הייסורים", ועוד.

בזכות אקלימה הצח ונופיה הפכה צפת לעיר תיירות, שמשכה אליה תושבים מכל קצווי הארץ בעיקר בעתות הקיץ החמים. בסוף שנות השבעים החלה דעיכה של צפת כמוקד תיירותי. אחת הסיבות היא הפיכתה לעיר בעלת צביון חרדי, במעין שיבה של העיר לעברה כמרכז רוחני דתי, מרכז הקבלה - בה פעלו האר"י הקדוש, ושם גם נוצר השיר "לכה דודי" של אלקבץ.

מסורת חדשה היא פסטיבל הכליזמרים שהפכה למסורת בקיץ, ובמידה מסוימת מחזירה את העיר לתקופת הפריחה שלה כעיר תיירות, לפחות למשך ימי הפסטיבל.

כיום, יש בה כמה מפעלים תעשייתיים, אבל בעיקר מתקיימת העיר על נופש ותיירות.

במהלך מלחמת לבנון השנייה ירו אנשי חיזבאללה מספר רב של רקטות לעבר צפת, שגרמו למספר נפגעים ולנזקים ברכוש.

מאתריה:

·                     מוזיאון המאירי "לתולדות צפת"

·                     מוזיאון הדפוס (בצפת הוקם בית-הדפוס הראשון בארץ)

·                     קריית האמנים, השוכנת בעיר העתיקה במורדות המערביים של הר צפת

·                     מוזיאון התנ"ך בגן המצודה

·                     גן הפסלים והגלריה של הפסל משה ציפר

ירושלים-

בירת מדינת ישראל והעיר הגדולה ביותר במדינה. מרכז חיי העם היהודי בימי קדם, ומושא געגועיו בשנות הגלות. העיר מקודשת לשלוש הדתות:היהדות, האיסלאם והנצרות. משום מרכזיותה בעולמם של המאמינים, הייתה העיר מוקד למלחמות וסכסוכים הנמשכים עד עצם היום הזה. מאז סוף המאה ה-19, התפתחו סביב העיר העתיקה, השכונות של העיר החדשה, המהוות כיום את רובה המוחלט של העיר. מוכרת בשם "ציון".

ירושלים שוכנת בהרי יהודה, בין הים התיכון לים המלח. ירושלים נמצאת בספר המדבר. הקיץ חם ויבש, והחורף קר וגשום ולעתים אף יורד בעיר שלג. ראש העירייה הנוכחי הוא אורי לופוליאנסקי.

ירושלים היא העיר הקדושה ביותר ליהדות. קדושתה נובעת מהאמונה הדתית שזהו המקום בו בחר הבורא לשכן את שכינתו ושמו (ועל כן היא נקראת בתהילים עיר האלוהים), כמו כן מהעובדה ההיסטורית של קיום בית המקדש הראשון ששכן בה בתחילת האלף הראשון לפני הספירה ובית המקדש השני שהתקיים בירושלים מן המאה הרביעית לפני הספירה עד המאה הראשונה לספירה. בזמן שהיו מקריבים קרבנות היו קרבנות שהיו מותרים באכילה רק בין חומות העיר. במסורת היהודית נאמר גם שאבן השתייה, שהייתה מתחת לקודש הקודשים, היא הסלע שממנו הושתת כל העולם, ומקום עקידת יצחק.

על פי המקרא וההלכה ישנן כמה מצוות הכרוכות בירושלים, כאשר כולן סובבות סביב ריכוז הפולחן ובניית בית המקדש שם. המצווה המרכזית היא העליה לרגל, שלוש פעמים בשנה, בחג הפסח, בחג השבועות ובחג הסוכות (שמות כג, יז). בבית המקדש יש גם להקריב את כל הקורבנות המוטלים על האדם - עקב נדר או חטא. בנוסף, יש מצווה להביא ביכורים לירושלים (שם כג, יט) וכן מצווה להביא את פירות השנה הרביעית לנטיעת העץ ולאוכלה בירושלים - נטע רבעי. כמו כן, יש מצווה להביא בשנים מסוימות את המעשר השני ולאוכלו בירושלים. כאשר ישנן בעיות משפטיות חמורות, מצווה להגיע לבית הדין הגדול בירושלים, כדי לבררן בפניו (דברים יז, ח).

בנוסף יש מצווה בתפילה להפנות את הפנים לכיוון ירושלים (ובירושלים עצמה - לכיוון הר הבית) על פי הנאמר בתפילת שלמה: "וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם אֲשֶׁר שָׁבוּ אֹתָם וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ אַרְצָם אֲשֶׁר נָתַתָּה לַאֲבוֹתָם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ וְהַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנִיתִ \{בָּנִיתִי\} לִשְׁמֶךָ" (מלכים א' ח, מח). "כִּי יֵצֵא עַמְּךָ לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבָיו בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תִּשְׁלָחֵם וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ הָעִיר הַזֹּאת אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בָּהּ וְהַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנִיתִי לִשְׁמֶךָ" (דברי הימים ב' ו, לד).

כיום ירושלים היא עיר במחוז ירושלים. שטח השיפוט שלה הוא 123,000 דונם. יש בירושלים 719,900 תושבים. רוב תושבי ירושלים הם יהודים.

הפעילות התרבותית של ירושלים מתקיימת במקומות רבים בעיר והיא מגוונת מאוד. בעיר ישנם בתי קולנוע, תיאטראות ואולמי קונצרטים ומופעים. מדי שנה בעיר מתקיימים ירידים, פסטיבלים ותהלוכות. בירושלים שוכן מוזיאון ישראל, המוזיאון החשוב בישראל ואחד מעשרת המוזיאונים הגדולים בעולם.

בעיר יש בתי קולנוע, קניונים, תיאטראות ואולמי קונצרט, פסטיבל הקולנוע שנחשב לאחד הפסטיבלים החשובים בישראל, הערוכה השנתית "חוצות היוצר", שבוע הספר העברי.

בחול המועד פסח, חול המועד סוכות וביום ירושלים מתקיימות בעיר תהלוכות לציון מועדים אלה ולאות הזדהות עם העיר ותושביה. במועדים אלו מגיע מספר המבקרים בעיר לעשרות אלפים ביום.

על פי המדרש, השם "ירושלים" הנו צירוף של השם שאברהם קרא לה, "הר ה' יראה" עם השם "שלם" וכך נוצר השם המלא של העיר, המופיע בתנ"ך בדרך כלל כ"ירושלם". ירושלים היא עיר מוקפת חומה מימות (כלומר לפני)יהושע בן נון.

לירושלים שמות רבים; על פי המדרש בעברית יש 70 שמות לעיר: ירושלים, שלום, יראה, יבוס, גלעד, לבנון, ציון, מרום, ים, כיסא ה', עיר דוד, יפה נוף, הר ציון, ירכתי צפון, קריית מלך רב, משוש כל הארץ, בעולה, חפצי בה, אבן מעמסה, אפרתה, שדה יער, מנוחה, אריאל, הר מועד, יפה, בתולה, כלה, אשת נעורים, רבתי עם, רבתי בגוים, שרתי במדינות, עיר שחברה לה, בית תפלה, מגדל עדר, מצודה, ידידות, דרושה, עיר לא נעזבה, גילה, עדן, גן ה', הר מרום, ה' קדושים, עקרה, מוריה, הר גבוה, עיר היונה, קריה נאמנה, עיר הצדק, גיא חזיון, דלתות העמים, במות, נחלה, הר הקדש, הר חמד, גבעת הלבונה, עיר הנגב, הר מרום ישראל, שם חדש אשר פי ה' יקבנו.

מבט אווירי על שטח מוזיאון ישראל. ברקע - בנין הכנסת

 


Resource Comments
בקובץ המצורף יש תמונות על הערים השונות


Related Resources can be found under:
» All > Eretz Yisrael > The State of Israel
» All > Jewish Holidays > Israel's Independance Day
» All > Jewish Holidays > Tu BiShvat